Meny

Ropa på hjälp

I alla nödsituationer, oavsett om du behöver akut hjälp från polis, räddningstjänst, ambulans eller socialtjänst, RING: 112 Gör nödsamtalet själv om du kan Det är viktigt att den berörda personen gör nödsamtalet. De kommer att ha den information som sändaren behöver för att avgöra vilken typ av hjälp som ska skickas till platsen. Berätta vad som har hänt Nödcentralen kommer att be den som ringer om information om vad som har hänt så att han eller hon kan skicka rätt hjälp till platsen om det behövs. Ange exakt adress och kommun Nödcentralen kan ha flera av samma adress i olika kommuner. Adressen till platsen är $(gatuadress), $(kommun) Svara på frågor som ställs till dig De frågor som ställs av larmoperatören har ett syfte. Frågorna fördröjer inte larmet om hjälp. I en nödsituation kommer larmcentralen att varna de myndigheter och partners som kommer för att hjälpa till under samtalet och ge dem ytterligare information om händelsen Agera enligt de instruktioner som ges Larmcentralen är utbildad för att ge instruktioner för olika situationer. Det är viktigt att följa de instruktioner som ges. Korrekt utförda första åtgärder gör ofta skillnad för utgången av situationen. Avslut inte ett samtal förrän du har fått tillstånd att göra det Att avsluta ett samtal för tidigt kan fördröja hjälparnas ankomst. Lägg på luren när du har fått tillåtelse att avsluta samtalet. Håll linjen fri. Dispatchern eller hjälparen på plats kan behöva mer information om vad som har hänt.